Yhteisellä matkalla sähköpyörän kanssa

Olen nyt ajanut työmatkapyörälläni rapiat 3000km. Pyöräni on Cannondalen Cujo Neo 1, jossa on Shimanon E8000 sähköjärjestelmä ja ensiasennuksena 27,5+ kiekot, jotka tuonnempana vaihdoin 29" kiekoiksi.

Alustavasti tästä ei pitänyt tulla minulle arkipyörää vain se oli yrityksemme testipyöränä. Kuitenkin hyvin nopeasti huomasin, että sähköpyörällä on erittäin mukava kurvailla työmatkaa. Olen lähes aina ajanut työmatkani maastopyörällä, sillä tykkään lähtökohtaisesti niiden ajoasennosta ja tavasta jolla pyörää voi ajaa. Myöskään pyörä ei jarruta minua menemään maaston puolelle mikäli työmatkallani niin haluan.

Sähköpyöräinnostukseni alkoi jo aikasemmin ja kirjottelinkin sähköpyörä vs luomupyörä blogin. Niistä päivistä lähtien minulla ollut paha sähköpyöräpolte. Varsinkin työmatkapyörälyyn.

En ole koskaan pitänyt arkipyöräilystä kovinkaan paljoa. Tämä johtaa juurensa todennäköisesti siitä, että tuppaan lähtemään aina vähän liian myöhään. Normaalilla polkupyörällä siis lähtiessäni tiedän, että nyt pitää polkea ja kovaa. Tähän ei tarvitse hirveästi vastatuulta tuomaan lisävastusta ja sitä lisähikeä.

Sähköpyörän ehdoton valtti onkin se, että pohjanopeus on karkeasti 24-25km/h, joka tekee ajoajasta erittäin tasaisen ja ennustettavan. Polkemalla saa vielä lisänopeutta ja itselläni työmatkalla sähkö toimii miniminopeutena työntäen minut helposti taas "normaaliin" ajonopeuteen, sekä tietenkin ylämäissä.

Artikkelissa käyn läpi melko tarkasti, miten sähköpyörä on minulla toiminut ja mitkä ovat käyttökustannukset, sekä mitä huomioita sähköpyörässä pitäisi ottaa.

  • Polkupyörä Cannondale Cujo Neo 1 2018
  • Sähköjärjestelmä
    • Moottori Shimano E8000
      • 70 Nm vääntö
      • 250 W
    • Akku Shimano E8010
      • 504 Wh
      • 50-100 km valmistajan lupaamat ajomatkat
      • Ulkopuolinen asennus
    • Näyttöyksikkö Shimano E8000
      • Bluethoot yhteensopiva
  • Polkupyörän komponentit
    • Takavaihtaja Shimano M7000 SLX 11v
    • Rataspakka Shimano M7000 SLX 11-42T 11v
    • Ketju Shimano HG601 11v
    • Jarrut Shimano M7000 SLX
    • Kiekot
      • 27,5+
        • Cannondale Beast tubeless ready
        • Formulan navat
        • Maxxis Chronicle 27,5+ tubeless ready
      • 29"
        • Shimano MT500
        • Schwalbe Big-Apple 50-622
    • Lisävarusteet
      • SKS Bluemels 65mm 29" kiinteät lokasuojat
    • Paino varusteltuna n 22kg
    • Hinta 3399 €


Käyttö

Pääsääntöisesti pyörän käyttö on minulla työmatka- ja arkikäytössä. Hommasimme vaimon kanssa molempiin pyöriin Thulen kärryadapterit ja Thulen Chariot pyöräkärryn, jotta saamme vietyä lastamme tarhaan vaivattomasti. Kärryn kanssa onnistuu myös isommat kauppareissut, kunhan muistaa jättää muksun kärrystä :). Pyörällä on myös ajeltu satunnaisia maastoajoja. Pääsääntöisesti työmatkalla poikennut metsään hieman päästelemään.

Voiko tällä urheilla?
No kyllä voi.
Katsoin läpi työmatkaltani keräämäni datan ja työmatkallani sykevaihtelu on 110-180. Keskiarvoksi koitui 150 ja kaloreiden kulutus on 500-600kcal per suunta. Työmatkan ollessa 11-13km. Olen siis kuluttanut 125 000kcal ekstraa. Tätä en todellakaan olisi saanut kokonaisuudessa aikaan ilman sähköpyörää!

Voin siis syödä nyt jouluna yli 100kg joulukinkun ;)

Ongemat

Sähköpyörällä ei halua ajaa ilman sähköä!
Vaikka teoriassa sähköpyörällä voi ajaa ilman sähköavustusta ei vauhtiin päästyään halua tehdä pyörästä tieten tahtoen raskasta. Tosin ei kukaan aja autoakaan ilman mottorin voimaa. Sähköpyörät on keveitä polkea kyllä ilman sähköä tasamaalla, mutta pienikin ylämäki hyydyttää sähköpyöränpyörän tehokkaasti. Tämä tosin tapahtuu kaikilla +22kg pyörillä.

Nykyisissä sähköpyörissä on erittäin tarkat ajomatka-arviot mitä akun varauksella pääsee, joten akun loppuminen ei tule yllätyksenä. Samoin mitä enemmän pyörää käytettää sitä enemmän pyörän akun kestoa osaa arvioida. Pitää siis pitää huoli siitä, että akusta löytyy poweria, muuten jaloilta pyydetään enemmän poweria.

Tekniset ongelmat ovat olleet naurettavan pieniä. Lähes uutenaan pyörästä hajosi ketju. Ketjusta murtui ulkopuolinen linkki toiselta puolelta. Huomasin tämän ajossa omituisena ja toistuvana äänenä. Poljin silti pyörällä ilman suurempia ongelmia töihin myös puoliksi rikkinäisellä ketjulla. Ketjulukko sisään ja takaisin baanalle. Huollon hinta 5€

Toinen tekninen murhe on ollut, kun tubeless neste oli kuivahtanut renkaaseen ja sain todella hitaan vuodon. Pumppaamalla kerran päivässä pystyin ajamaan työmatkani. Korjaus: lisäsin tubeless nestettä ja ilmaa.

Muuten pyörä on ollut täysin huoleton!

Huolto ja käyttökustannukset

Pyöräni ei myöskään ole saanut mitään erityishoivaa, sillä pyörä on käyttöpyörä ja todellisuuden nimissä en usko, että kukaan jaksaa käyttöpyörää puunata samalla mentaliteetilla kuin harrastepeliä. Olen siis käytännössä ylläpitohuoltanut sähköpyörääni pesemällä pyörää, tarkistamalla pulttien/muttereiden kireydet, tarkistanut ja säätänyt ilmanpaineita renkaista ja tietenkin voitelemalla ketjun oikein.

  • Tehdyt huollot
  • Ensihuolto 40 €
    • Ajokilometrit 200 km
  • Kevythuolto 69 €
    • Ajokilometrit 2000 km
    • Huomautettavaa
      • Ketjut ja rataspakka kuluneet, suositellaan vaihdettavaksi
      • Takakiekossa hieman kulumaa laakereissa
  • Alajalkojen huolto 70 €
    • Ajokilometrit 2000 km
  • Verrannaishinnat
  • Julkinen HSL A+B kuukausilipun hinta 0,113€ / km
    • Laskukaava: 59,70 € / ((12 km x 2 suunta) x ((4 viikkoa x 5 arkipäivää) +2 lauantaita))
  • Auto 0,65€/km (ilman ostohintaa ja arvonalenemaa ajettuna samat kilometrit)
    • Laskukaava: verrataan keskihintaiseen autoon 30 000km sillä sähköpyörämmekin on keskihintainen
    • Ajokilometrit 3000 km
    • Kulutus 6L/100km
    • Polttoainekustannukset 265,80 € / 3000 km
    • Verot 180 € / vuosi
    • Vakuutukset 650 € / vuosi
    • Pysäköinti 264 € / vuosi (laskettu helsingin kaupungin parkkihinnalla 22€/kk)
    • Ylläpitohuollot 600 € / vuosi
    • Yhteensä 1959,80 €

Julkinen on siis halvin, mutta sähköpyörällä saatu kuntoilu kumoaa suoraan julkisen halvemmat kilometrihinnat. Pyörä myös lähtee siitä mistä haluaa ja päätyy sinne minne haluaa ilman vaihtoja ja muita hermoja kiristäviä ominaisuuksia. Omalla kohdalla julkinen on vielä 15-20 min hitaampi kuin polkupyörä! Autoilun käyttökulut ovat kohtuuttomat varsinkin, jos lasketaan vain työmatkaan kuuluvat kilometrit. Autoilussa kilometrihinta tottakai tippuu käytön myötä mikäli työmatka on todella pitkä. Tietenkään tässä tapauksessa sähköpyörä ei myöskään ole valitettavasti vaihtoehtona. Samoin ylläolevassa skenaariossa pitäisi laskea ajoneuvon arvon alenema, joka on uudessa autossa vuosittain sähköpyörän hinnan mukainen tai jopa päälle.


Sähköpyörän oletettu käyttöikä

Shimanon sähköjärjestelmästä saa raportin, joka kertoo erinomaisesti itse sähköjärjestelmän kunnon. 3000km ajon aikana akkua on ladattu 23 täyttä sykliä ja akun kapasiteetti on laskenut 2%. Käyttöikää on siis runsaasti jäljellä. Pääsen akullisella noin 130km/0-100% lataus. Itse moottorille shimano lupaa 60,000-80,000 km käyttöiän, joten pyörä on kyllä omassa käytössä vaihtunut ennen näitä kilometreja. Myös akulla on 1000 lataussyklin takuu ja mikäli 1000 täyden lataussyklin jälkeen akun kapasiteetti on laskenut yli 60% saan tilalle uuden akun. Tähän on laskennallisesti matkaa noin 60000km. Laskennassa on laskettu kapasiteetin lasku.

Muuten pyörän kulutusosat on lähes samat kuin normaalissakin pyörässä. Sähköpyörässä kuitenkin suositellaan käytettäväksi vahvempia ketjuja, jotta sähkömoottorin lisävoima ei kuluta heikkoja ketjuja välittömästi. Heikoilla ketjuilla ajaminen lisää huomattavasti muun vetokoneiston kulumista.

Loppuyhteenveto

Olen tullut käyttöpyöräilyssä sähköpyöräuskoon ja niin on moni muukin. Tärkeinpänä pointtina sähköpyörällä pyöräillessä on noussut selvästi se, että sähköpyörällä pystyy kuntoilemaan. Myös ajokilometreja tulee enemmän ja kynnys lähteä pyörän selkään on paljon matalampi. Myös vaatettaminen on helpompaa johtuen tasaisemmasta sykevaihtelusta. Pyörällä ei siis tule niin kova hiki, jolloin vaatetusta voi olla enemmän. Myöskään kauppareissut roudaten viikon ruokia peräkärryssä ei ole ongelma.

Talvipyöräily sähköllä ei ole ongelma. Peruspyörällä rullaillessa lumi jarruttaa rullaavuutta melkoisen paljon ja moni päättääkin jättää työmatkapyöräilyn talvella sillä etanavaudin ajaminen ei liiemmin tunnu mukavalta. Sähkö jälleen boostii ajonopeutta eikä ajoaika venähdä kohtuuttomiin.

Kannattaa tulla koeajolle!






Uutiset by Pessi, 03.12.2019