Uutinen »


Sähköpyörä VS Luomupyörä

Tutkittu totuus on, että sähköpyörällä laihtuu ja pääsee kuntoon nopeampaa kuin perinteisellä pyörällä.

Tätä on varmaan vaikea uskoa, mikäli ei ole päässyt sähköpyörää koeajamaan.
Nappasin itseäni niskasta kiinni ja päätin lähteä sähköpyörällä pidemmälle testiajolle.

Taustoja itsestäni

Olen kirjoitushetkellä 28v ja pyöräilykuntoni on kohtalaisen hyvä. Olen muunmuassa suorittanut viimevuonna lähes kaikki Suomen Enduro MTB SM -kisat. Kuntoa tosin SM puolelle saisi olla enemmän, mutta peruskuntoa löytyy siis yli neljän tunnin kisasuorituksiin. Ajotunteja tulee vuodessa karkeasti sadan huitteilla.

Kuski

Testikalusto



Cannondalen Moterra SE 130mm täysjoustopyörä 27,5+ renkaalla ja Bosch Performance Line CX sähköillä. Vakiosta poiketen alla Schwalbe Ice Spiker Pro Evolution LiteSkin 65-584 renkaat sisärenkailla. Muuten tehtaan vakiokunnossa.
Bosch:n sähköjärjestelmässä on neljä eri avustustasoa jotka ovat seuraavat
  • ECO - 50% avustus
  • TOUR - 120% avustus
  • eMTB - 120-300% avustus
  • TURBO - 300% avustus
Avustust lisää siis kuljettajan voimaa ylläolevan taulukon mukaisesti. eMTB tila haistelee kammille tulevaa voimaa ja adaptoi moottorin tehon sen perusteella. Eli yhdistelee tour ja turbo tilaa.

Cube GTC Reaction SL - täsyverinen XC kisapyörä hiilikuiturungolla ja erinomaisilla komponenteilla. Alkuperäisestä pyörästä poiketen on renkaat vaihdettu tubeless malleihin ja pyörää ajettiin ilman sisärenkaita. Samoin etuvaihtaja on jätetty laatikon pohjalle ja eturatas vaihdettu Absolute Black Oval malliseksi. Pyörän kokonaispaino noin 9,5 kg.
AbsoluteBlack Shimano SLX/XT M7000/M8000 Oval Narrow Wide eturatas
AbsoluteBlack Shimano SLX/XT M7000/M8000 Oval Narrow Wide eturatas
69.90 €
(1)


Testiympäristö ja alustus testille

Ajoin eteläsuomen talvessa testipyörällämme noin kuukauden verran päivittäistä ajoa, sekä työmatkaa että maastoajoa.
Mielenkiintoni painottui sähköpyörän eroihin normaaliin polkupyörään verrattaen ja eritoten kuinka raskasta tai helppoa sähköpyörällä on ajaa, niin päivittäiset työmatka-ajot, kuin maastossa möyrimiset. Olen tehnyt yhteenvedon muutamasta ajosta sähköpyörällä ja perinteisellä pyörällä vertaillen.


Ajot ja niiden fiilis sekä data

Työmatka sähköpelillä

  • Lähtö Konala
  • Maali Malmi BAS-Shop
  • Avustustaso eMTB
  • Akun varaus 5/5
  • Sää -5,5c ei lunta kirkasta
  • Päivämäärä 8.1.2018
  • Matkan pituus ~11km
Sää on kiva kirkas ja napakka pikkupakkanen puree. Sähköpyörä ollut ulkovarastossa akun kanssa, joten akku on hieman kylmä joka syö akun kapasiteettiä. Ensimmäiset polkaisut näyttää näytöstä kuitenkin akun kestoksi noin 50km, joten ei hätää. Olin vaatettanut itseni kevyesti, sillä ulkona ei ollut mikään järkyttävän kylmä. Puin aluskerrastoksi ajoshortsit ja pitkähihaisen Löfflerin aluspaidan. Päälle vedin DirtLej:n Core-Edit haalarin, jalkoihin vetäisin Sievin varsikengät ja käsissä Windstopper hanskat. Päähän vielä Löfflerin Windstopper pipo. Eiköhän näillä pärjää.



Vaatepuolella muuten olin varustautunut erinomaisesti, mutta tajusin jo alkumetreillä, että ajolasit puuttuu. No siristellään silmiä ja pusketaan vedet silmissä. Muistutus vaan seuraavalle kerralle, että ajolasit mukaan.

Itse työmatka minulla on suoraviivainen, sillä liikennevaloja ei reitillä ole kuin yhdet. Muuten kehä I varrella kulkeva kevyeenlikenteen väylä on melko mäkinen. Tämä pyörätie on selvästi lisätty vain tien viereen ja mäkiä on paljon johtuen siitä, että pyörätie kulkee joka toisen rampin yli ja joka toisen ali. Tämä näkyy siitä, että tasaista tietä ei löydy kuin pieni pätkä pukinmäen kohdilla. Minullehan tämä nyt sähköpyörän selässä ei haittaa, sillä ylämäet menee hieman tehoa lisäten 25km/h nopeudella, joten samallaista kyykkäämistä sähköpyörällä ei tapahdu kuin peruspyörällä.

Vertailu työmatkalla Cannondalen Moterra SE pyörän ja Cuben GTC Reaction SL mallin välillä. Ihan tilastollisesti katsottuna Cube oli nopeampi pyörä keskinopeuden ollessa 25,9km/h sähköpyörän keskinopeuden ollessa 23km/h. Ajo-olosuhteet ovat olleet lähestulkoon samanlaiset molemmilla pyörillä ajaessa. Mutta sitten tulaan kiinnostavaan osuuteen. Eli sykkeisiin ja jaksamiseen. Sähköpyörällä sykkeet ovat olleet paljon tasaisemmat keskisykkeen ollessa 159bpm tasolla ja huiput 177bpm, kun taas cubella ajaessa sykkeet on 170bpm joista huiput 186bpm.

Suunnon mukaan kaloreiden kulutus eri ajoissa Cannondale 553 kcal / Cube 582 kcal

Tämä kertoo mielestäni siitä, että sähköpyörällä ajaessa ajan kestävyyden ja jaksamisen kannalta paljon järkevämmällä sykealueella. Jo jaksamisen kannalta harva jaksaa kahta kertaa päivässä viisi tai kuusi kertaa viikossa painaa 170bpm sykealueella työmatkaa eli yhteensä 10-12 kertaa ja omassa tapauksessa siis 6h +170bpm urheilua viikossa HUH. Tähän sähköpyörä tuo minun tapauksessa oivallisen kädenosoituksen! Samalla myös hikivaatteiden määrä vähenee!

Tässä vielä stavasta tiedot työmatkoilta kahdella eri pyörällä. Klikkaa stravan sivu auki otsikosta tarkempien tietojen katsastamiseen.



Cannondale Moterra SE paloheinä

Erot maastoajossa

  • Lähtö Paloheinä
  • Maali Paloheinä
  • Avustustaso eMTB, Siirtymillä Eco/Tour
  • Sää -4c mukava pikkupakkanen ilman lunta, joten reitit erittäin rullaavat.
  • Päivämäärä 14.1.2018
  • Ajomatka 26km maastossa + 7km siirtymää paloheinään ja sieltä pois

Kerta kyseessä on maastopyörä niin pitäähän sillä maastoonkin päästä kokeilemaan.
Miltä sähkö tuntuu maastossa ja onko se ylämäissä kuin hiihtohissi? No ei todellakaan!
Kyseessä on yksi hauskimpia vekottimia mitä olen itse pitkään aikaan ajanut johtuen siitä, että ajonopeudet nousevat kovemmiksi myös meidän tasaisessa maassa. Pyörällä tulee ajettua myös mitä hölmömpiin paikkoihin, mitä ei peruspyörällä tulisi kokeiltua siitä syystä, kun se kuluttaa liikaa energiaa. Ajoimme kaverini kanssa Helsingin Keskuspuistossa noin kolmen tunnin lenkin molemmilla alla sähköpyörät.

Välillä nauroin ääneen kuinka sähköpyörällä pääsee paikkoihin, joihin ei normipyörällä ajattelisi edes ajavansa. Sen kun kammet pyörii ja suunta on oikea nousee sähköpyörä uskomattomia mäkiä ylös.
Alkulenkillä tunsin olevani supermies ja sähkö painoi meidän lenkin alussa nätisti paloheinän rinteen ylös. Siitä oli hyvä ottaa alkulämmöt pyöräilylle, kun suuntasimme mäkeä alas. Emme kuitenkaan tulleet "hissipyöräilemään" ja suuntasimme pyörämme nokat syvemmälle paloheinän metsikkoa ja tavoitteena oli painaa silvolan tekojärven kautta ylästöön pörräämään.

Mukavaksi homman teki jonkinlainen pohjanopeus mitä ei tarvinnut hampaat irvessä tikata ja jopa tasamaalla ajaminen oli erittäin nautinnollista. Normaalisti juurakkohelvetti syö niin paljon pohjanopeutta, että perusajo on melko hidasta keskuspuistossa tasaisilla pätkillä.

Huomattava ero sähköpyörällä ajaessa on, että sähköpyörällä yläkroppan lihaksia joutuu käyttämään enemmän polkupyörän painon takia ja niinkuin kirjoitin alkuun meno tuntui, kun supermieheltä joka tosin alkoi pikkuhiljaa siirtymään "tässähän joutuu tekemään töitä" -tuntemukseen. Sähköpyörällä ajaessa siis voimaa on annettu vain jaloille, mutta koko loppukeho tekee siis enemmän työtä. Ajotyyliä joutui himan hiomaan sähköpyörällä, sillä sähköpolkupyörien moottirityypistä riippuen tarvitsee kone suurempaa kadenssia antaakseen täyden avustuksen. Jos kadenssi tippuu liiakseen oletkin yht'äkkiä moottorin avustuksen ulkopuolella ja silloin kysytään jaloilta tehoa. Tämä vaatii hieman harjoittelua vaihteiston käytön kannalta, sillä alkuun tuntuu vetoa riittävän vaikka kuuhun, mutta kun vauhti hidastuu juuri tarpeeksi ja ei ole ennakoinut vaihteen vaihtamista saakin tuoda omat jalat mukaan ja reippaasti.

Yhdistettynä yläkropan suurempaan työmäärään ja hetkellisiin tehopiikkeihin mitä jaloilta pyydetään sainkin sähköpyörällä huippusykkeeni korkeammaksi, kuin mitä normaalilla pyörällä ajaessa. Koska ajo on hyvin erityylistä verrattaen normaalilla pyörällä ajaessa ei pyöräily sähköpyörällä kuitenkaan tuntunut ylivoimaisen raskaalta vaan hauskuus hävitti vahvasti fyysisen rasituksen pois mielestä. Tässä piileekin yksi syy, miksi sähköpyörällä myös helposti nostaa kunnon nopeampaa, sillä hauskuuskerroin tuo mielekkyyttä ajamiseen ja sitähän tekee hauskoja asioita mielellään. Vastaavia lenkkejä peruspyörällä ajaessani ei keskinopeus ole ollut yhtä kova ja taukoja on pidetty enemmän. Eli sähköpyörällä tulee ajettua enemmän, kovempaa ja voimakkaammin!

Syke ja kaloritedot Suunnon sivuilta katsoaessa ja lenkin tiedot
  • Keskisyke 161 bpm
  • Sykevaihtelu 126-190 bpm
  • Kalorinkulutus 2080 kcal
  • Nousumetrit 105 m
  • Laskumetrit 154 m

Strava kartta ja tiedot lenkistä


Loppuyhteenveto

Tämä on minun käsitykseni sähköpyöräilystä ja esimerkki mitä sähköpyöräily tuo jo kohtalaisen hyvässä kunnossa olevalle kuljettajalle. Usein sähköpyöriä mielletään valitettavasti vanhusten ja huonokuntoisten tai vammautuneiden kulkupeleiksi. Tässä ei voisi olla enempää väärässä! Sähköpyörät toki tuovat huonokuntoisille tai esimerkiksi polvivammaisille henkilöille pyöräilyn liikkumis- ja urheilumuotona takaisin oivallisena muotona. Siltikin uskallan väittää, että sähköpyörää kannattaa koittaa jokaisen pyöräilystä kiinnostuneen henkilön ja vasta sen jälkeen tehdä johtopäätöksiä.

Työmatkalla sähköpyörä toi minulle tasaisuutta ja jaksamista myös erittäin tuulisten päivien läpi polkiessa eikä sääolosuhteiden vaihtelut ketuttanut niin paljon. Olenkin tämän testijakson päätteeksi hommannut itselleni Cuben Hybrid Reaction jäykkäperäisen sähköpyörän työajoon.

Maastossa sähköpyörä tuo hauskuuden ja jaksamisen uudelle tasolle. Myös ylävartalo on kovemmassa väännissä. Varsinkin krossipyöriä ajaneet ymmärtävät heti sähköpolkupyörän idean. Sähköpyörä on kuitenkin polkupyörä eikä vastaa moottoripyörää joten, jos polkupyörää osaa ajaa osaa myös varmasti sähköpyörällä ajaa.

Muistakaa pitää silmät avoinna jokaista polkupyörätyyppiä kohden ja meiltäkin löytyy sähköpolkupyöriä koeajolle!

Video maastolenkiltä




Uutiset by Pessi, 11.01.2018