Pese, kiillota ja huolla pyöräsi kevätkuntoon!


16.03.2020 / Ohjeet / Olli

Vaisuksi jäänyt talvi alkaa hiljalleen kääntyä kevääseen ja monet kaivavat jo seisonnassa olleita polkupyöriään kellareidensa kätköistä. Nyt onkin oiva hetki pestä, kiillottaa ja huoltaa talven aikana pölyyntyneet pyörät hyvissä ajoin kevät- ja kesäkuntoon.


Aloitetaan pesusta

Huuhtele pyörässä oleva pöly ja hiekka ensin vedellä. Tämän jälkeen pyörään suihkutetaan pesuainetta minkä kannattaa antaa hetken vaikuttaa, että lika lähtee helpommin. Voimansiirrolle (ketjut ja rattaat) on olemassa hieman voimakkaampia pesuaineita, mitkä postavat tehokkaammin ketjuölyn roiskeet ja muut pinttyneemmät tahrat.

Pese voimansiirto ensin, jotta siitä lähtevä lika ei sotke pyörää enää myöhemmässä vaiheessa. Käytä voimansiirron pesuun aina omaa harjaa tai sientä ja siihen tarkoitettuja pesuaineita. Kejuille on olemassa oma pesuri, mikä vähentää lian lentämistä ympäriinsä.
Erinomainen harja voimansiirron pesuun Muc-Off Claw Brush rataspakan pesuharja

Tämän jälkeen vaihda toisiin puhdistusvälineisiin ja pese pyörä ylhäältä alaspäin. Ahtaisiin kohtiin on olemassa erilaisia harjaratkaisuita perusteellista pesua helpottamaan.
Polkupyörän muille osille mahtava harjasetti on tämä Muc-Off 3x Premium harjasetti

Jarrulevyille on olemassa oma puhdistusaineensa, mikä poistaa tehokkaasti jarrupaloista irtoavan lian ja jättää jälkeensä parhaan mahdollisen jarrutuspinnan.
Muc-Off Disc Brake Cleaner 400ml

Kun pyörä on pesty on aika huuhdella pesuaineet sekä niillä irroitettu lika pois. Tämän jälkeen puhtaan pyörän voi kuivata puhtaalla rievulla tai antaa sen kuivua itsekseen. Nyt pyörän pitäisi olla uuden karhean ja kutsuvan näköinen.

Kiilloita

Pesun jälkeen runko kannattaa käsitellä lialta ja pölyltä suojaavalla aineella. Tämä saa pyöräsi hohtamaan ja varmistaa, että pesusta jäänyt säihke säilyy mahdollisimman pitkään. Tämä on nopea ja helppo työvaihe joka viimeistelee hyvin tehdyn pesun.


Huolto

Pesun ja kiillotuksen jälkeen pyörälle kannattaa tehdä pikainen perushuolto millä varmistetaan sen toimivuus. Puhtaasta pyörästä on myös helpompi tarkistaa kulutusosat ja niiden vaihtotarve.

Ensimmäinen toimenpide on juuri pestyjen ketjujen öljyäminen. Levitä parhaaksi valitsemaasi ketjuöljyä ketjun keskelle ohut vana ketjuja samalla pyörittäen, tai pieni pisara joka linkin kohdalle yksi kerrallaan. Anna öljylle hetki, että se tunkeutuu kunnolla rullien väliin ja pyyhi ylimääräinen jäämä pois likaa keräämästä.


Seuraavaksi kannattaa tarkistaa jarrujen ja jarrupalojen kunto. Mikäli paloissa on vielä riittävästi kulutuspintaa, niitä voi pikasäätää vaijeria kiristämällä. Loppuun kuluneet, tai liian kauan seisseet ”lasittuneet” palat kannattaa vaihtaa suosiolla uusiin. Tämä lisää turvallisuutta ja vähentää huoltotarpeita keskellä parasta ajokautta. Jarrupalojen isompaan säätämiseen tarvitset yleensä kuusiokoloavaimia. XLC Kuusiokolosarja

Vaihteiden toimivuus on myös hyvä käydä läpi. Pikasäätöjä pystyy tekemään takavaihtajassa, tai vaihdevivussa sijatsevasta pikasäätimestä. Vaihtajien sekä vaihdevipujen liikkuvuutta voi parantaa ohuella suihkutettavalla yleisöljyllä. Ja mikäli tämä ei tehoa, on syytä vaihtaa vaihdevaijerit ja niiden kuoret uusiin.
Muc-Off MO-94 spray yleisöljy, (yleisöljyä voi käyttää myös ketjujen pikapuhdistukseen)

Myös renkaiden paineet, niiden kunto sekä vanteiden suoruus on myös hyvä tarkistaa ennen liikkeelle lähtöä. Hyvä jalkapumppu kuuluu pyöräilijän perusvarusteisiin ja kotimekaanikot voivat hankkia vainteiden suoristamiseen tarkoitetun pinna-avaimen.

Koko projektiin kuluu, pyörän kunnosta riippuen, noin 30-45 minuuttia ja siitä on varmasti iloa usean viikon tai jopa kuukauden ajan, ajokauden kunnolla alettua.

Tässä vielä pikahuoltopaketti, millä pääsee alkuun.
16.03.2020 / Ohjeet / Olli

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kaikki mitä tarvitset tietää työmatkapyöräilijän nastarenkaista

Kaikki mitä tarvitset tietää työmatkapyöräilijän nastarenkaista. Videolla käymme, milloin polkupyörän nastarenkaat olisi syytä asentaa pyörän alle. Mitä tarkoitetaan renkaan sisäänajolla. Onko rengas järkevä vain edessä vai molemmissa pyörissä. Mitä ottaa huomioon...

Jatka lukemista...



Takatalven ylläpitohuoltotoimet

Me täällä etelässäkin saimme nauttia takatalven tuomasta lumi ja räntämäärästä. Lähes jokainen pyöräilijä tietää, että varsinkin uuden loskan aikaan tuntuu loska jäätyvän suoraan kiinni kaikkeen, mihin se osuu. Tämä tietenkin vaikeuttaa vaihteiston toimintaa ja jäädyttä...

Jatka lukemista...



Huoltopalvelumme siirtyy nettivarauksen myötä uudelle vuosikymmenelle

Polkupyörien huoltopalveluiden kysyntä on ollut jatkuvassa kasvussa. Puhelimemme pärisevät tasaisin väliajoin huoltoaikojen kyselyiden sekä huoltotarpeiden kartoittamisen johdosta. Olemme jatkuvasti pyrkineet kehittämään palveluitamme eri osa-alueilla ja eteenkin huollon toimivuu...

Jatka lukemista...