Cannondale SAVE teknologia


Product introduction, Instructions by Pessi, 1.2.2019

SAVE - Micro-Suspension technology

Mikä on SAVE

Alueet rungossa, haarukassa tai satulaputkessa, jotka on suunniteltu joustamaan syödäkseen tärinää ja töyssyjä.

Miksi sillä on jotain merkitystä

SAVE lisää kuljettajan mukavuutta, ajotarkkuutta ja kontrollia kaikissa olosuhteissa.

SAVE teknologoialla on tarkoituksena vähentää huomattavasti tiestä tulevaa värinää, tärinää ja töyssyjä. Tarkkaan suunnitellut runkoputkien muodot ja materiaalipaksuudet saavat tämän aikaan. Sama teknologia toimii hiilikuituosissa ja alumiinisissakin. Cannondale on onnistunut luomaan osaan muodon, joka vähentää pystyliikehdintää kuitenkaan menettämättä kiertojäykkyyttään. Yleisimmät kohteet, joissa teknologiaa käytetään on muunmuassa rungossa takakolmio, istuinputki sekä etuhaarukassa pystyjala ja satulaputket.

Alkuperäisesti Cannondalen SAVE teknologiaa käytettiin ensimmäisen kerran Synapse Carbon pyörässä. Tästä SAVE on saanutkin lyhenteen (Synapse Active Vibration Elimination). SAVE Mikrojousitus on kehittynyt ajan myötä ja tätä nykyä siitä on kolmea eri pääversiota riippuen pyörätyypistä ja käyttötavasta. SAVE Plus, Speed SAVE, Aero SAVE ja SAVE.

Cannondale Innovation - SAVE Micro-Suspension


SAVE Plus

Sulavampi, pehmeämpi, mukavampi
Päivitetty juurilta lähtien. SAVE Plus tarjoaa mukavempaa ajoa kuin SAVE Speed. Tämä on täydellinen valinta ylläpitämään maksimaalista nopeutta ja mukavuutta tahkoessasi pitkiä päiviä. Save Plus on kolmen kimppa ja ne on suunniteltu sopimaan maksimaalisesti yhteen parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.

  1. Hiilikuidun materiaalivalinnat, erittäin pienet ja pienet tärinät
    1. Synapse Cacbon rungon suunnittelussa haluttiin päästä eroon "puuduttavasta tärinästä". Periaatteessa tämä tarkoittaa, että hiilikuitumuotit on järjestelty oikein ja takkaan, jotta pienet tärinät ja värinät eivät koskaan pääse kuljettajalle asti. Tämä auttaa puutumisia vasten ja pitää muutenkin kuljettajan virkeämpänä.
  2. Takakolmio ja etuhaarukka, pienet ja keskikokoiset tärinät ja töyssyt
    1. Kuten Speed SAVE myös SAVE Plus teknologian pyörissä on haarukka sekä pyörän perä suunniteltu yhdessä. Täten saadaan molemmat renkaat kulkemaan samaa uraa ja käyttäytymään täysin samalla tavalla. Peräkolmion putket tarjoavat erikoismuodon, joka toimii pienen jousen lailla ja etuhaarukan muotolulla saavutetaan sama päämäärä menettämättä kuitenkaan tarkkaa ohjaustuntumaa.
  3. Satulatolppa ja satulaputki, keskikokoiset ja isot tärinät ja töyssyt
    1. Pienikokoinen 25,4mm satulatolppa tarjoaa erinomaista joustoa isoihin töyssyihin. Satulatolpan ollessa rungon sisällä se jäykentää tottakai, mutta Cannonadle on muovannut rungon satulapukea laskien tätä ominaisuutta. Siispä jousto toimii myös satulan eri asennoissa tasaisesti ja varmasti.
Cannondale SAVE Teknologia

SAVE Speed

Nimikin sen jo kertoo. Nopeutta riittää!
Kuten Formula 1 autossa jousituksen tehtävänä on parantaa nopeutta. SAVE Speed insinööreille on annettu tehtäväksi tehdä pyörästä maksimaalisen nopeasti rullaava ilman kompromisseja. Superjäykkä runko ei kuitenkaan rullaa yhtä kovaa kuin pehmeämpi ja mukavampi runko. SAVE Speed tuottee nopeamman rullaavuuden, paremman kiihtyvyyden ja dramaattisesti nousevan mutkanopeuden hävittämättä polkutehoa.

SAVE Speed toimii pääsääntöisesti etuhaarukan ja peräkolmion teknologioiden avulla. Äärimmäisyyskiin hiottu tekniikka antaa pyörän joustaa juuri oikean määrän taakaakseensa parhaan rullaavuuden ja vahvan pidon. Rungon ja haarukan muotoilu antaa renkaiden seurata toistensa jälkiä tarkkuudella on kuljettaja istualtaan tai seisten.

Vaikka pääsääntöisesti SAVE Speed teknologia keskittyy runkoon ja haarukkaan, on rungon satulaputken sekä satulatolpan ominaisuudet viety SAVE Plus:n tavoin pitkälle lisätäkseen kuljettajan mukavuutta ja vähentääkseen tärinää.


SAVE

SAVE ominaisuudet jokapäiväiseen ajoon.
Yksinkertaisin ja toimiva SAVE järjestelmä on tuotu kaikkiin Cannondalen alumiinipyöriin. Ajoitpa routavaurioon, kulmakiveen tai hiekkatietä on SAVE järjestelmän tarkoitus poistaa mikrotärinä ja kovat kolahdukset. SAVE antaa kuljettajalle mukavuutta päivittäisessä ajossa.

You might also be interested in

Kaikki mitä tarvitset tietää työmatkapyöräilijän nastarenkaista

Kaikki mitä tarvitset tietää työmatkapyöräilijän nastarenkaista. Videolla käymme läpi, milloin polkupyörän nastarenkaat olisi syytä asentaa pyörän alle. Mitä tarkoitetaan renkaan sisäänajolla. Onko rengas järkevä vain edessä vai molemmissa pyörissä. Mitä ottaa huo...

Takatalven ylläpitohuoltotoimet

Me täällä etelässäkin saimme nauttia takatalven tuomasta lumi ja räntämäärästä. Lähes jokainen pyöräilijä tietää, että varsinkin uuden loskan aikaan tuntuu loska jäätyvän suoraan kiinni kaikkeen, mihin se osuu. Tämä tietenkin vaikeuttaa vaihteiston toimintaa ja jäädyttä...

Pese, kiillota ja huolla pyöräsi kevätkuntoon!

Vaisuksi jäänyt talvi alkaa hiljalleen kääntyä kevääseen ja monet kaivavat jo seisonnassa olleita polkupyöriään kellareidensa kätköistä. Nyt onkin oiva hetki pestä, kiillottaa ja huoltaa talven aikana pölyyntyneet pyörät hyvissä ajoin kevät- ja kesäkuntoon. Aloitetaan pesusta Huu...